Thursday, August 6, 2009

Bicara Hati :)

Kali ni, ana nak share sikit cerita yang mungkin kita semua pernah alami mungkin dalam sedar atau lena, dalam celik mahupun pejam.... Apa2 pun ikutilah... (haha..ngarut)

Jeng...jeng...jeng...


"Jaga sekolah baik2. Jaga adik2, jaga kawan2.... (Jaga dan terus menerus jaga)" Itulah amanat dari akhowat yang dikasihi lagi dirindui...
Huh !!~
Amanat..?
(bukan mengeluh tapi berdayakah aku.....?)


Bila terkenang kata2 keramat akhowat tu, hati rasa x keruan.
Hiba, sedih... Dek kerana amanah yang diberi
sangat besar..!

Ana x kuat, kak.. Kak, doakan ye adik2mu yang masih berjuang di sini..
:D

Perjalanan hidup di sekolah berasrama selama hampir 3 tahun setengah berjaya mematangkan diri ku.. (ye ke??) 3 tahun setengah itu pelbagai tarbiyyah dari Illahi ditempuhi.. Dalam sedar atau tidak Allah itu sayangkan hambaNya..

X percaya ke?

Percayalah... Sebab tengoklah hidup dekat sekolah berasrama tu kan siang malam dengan kawan, so kawan tu la yang selalu bersama kita.. Nampak tak? Sayangkan Allah pada kita... Dekat mana2 ada je kurniaan yang Dia bagi.. Seronok kan...?

Ok, meningkat dewasa (upper form) ni macam2 lagi proses tarbiyyah ruhulliyyah yang diharungi... Tanggungjawab makin banyak dan sememangnya besar..! Tanggungjawab, ok!?

Tanggung+Jawab=Tanggungjawab!!
Awak tanggung, awak jawab.. Ok, faham?

Wahaaaaa~... Kenapa ye diri ini yang terpilih? Kenapa tak orang lain? Kan ramai lagi yang layak.. Kenapa, kenapa dan kenapa....?


Wahai hati, ingat lagi tak surat cinta dari Si Dia;
" Allah tidak membebankan seseorang melainkan dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebaikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya.............." (2:286)

Ooh ! Macam tu ye..? Tapi tak sukalah nak buat kerja2 tu..

Aiyoo.. Cuba tengok balik ayat dekat atas tu, ia mendapat pahala (dari kebaikan) yang diusahakan. Maknanya, kalau tanggungjawab tu kita jalankan dengan efektif, insya-Allah kita dpt ganjaran pahala.. So jalankan amanah sebaiknya!!


Emmmm......

Nak lagi...? Baca ni pulak....
" ..........Boleh jadi kamu membenci sesuatu padalah ia amat baik bagi kamu. Boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagumu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." (2:216)

Cukup jelas dicoretkan ayat tu, hati.. Fahamilah !! Tiada yang layak menetapkan sesuatu elainkan Al-Aziz.. Dia yang mengetahui baik buruk untuk kamu.. Tarbiyyah mengajarmu mengenal Pencipta. Tarbiyyah ini juga mengajarmu mengenal apa yang tercipta. Alright, apa2 pun hamparkan hati dan dirimu kepada Yang Maha Agung. Pohon segala kekuatan daripadaNya.


*storyboardnye lain, hasilnye lain.. xpe la, ade hikmah tu. da ngantuk, nak tdo :D
biar ukhuwah bersemi selamanya.. :)

No comments:

Post a Comment

Syukran!
Senyum khalifah menyubur ukhuwah :)